Popel dětí, křik matek: Lidice a Ležáky – vesnice, které nacisté pohřbili zaživa

Publikuje: Lenka Nová, MA — 03. 05. 2025
Zdroj: Lenka Nová, MA - redakční text
Úvodní stránka » Světové války » Popel dětí, křik matek: Lidice a Ležáky – vesnice, které nacisté pohřbili zaživa

Nacistická pomsta po atentátu na Heydricha srovnala dvě české obce se zemí – bolest zůstává i po osmdesáti letech.

Ticho před úsvitem 10. června 1942 netušilo, že se stane jedním z nejtemnějších okamžiků české historie. Lidice, nenápadná vesnice u Kladna, se během několika hodin proměnila v prach a popel – a s ní i stovky životů, rodin, nadějí. Nacistická mašinérie odplaty po atentátu na Heydricha neznala slitování. Z místa, kde ještě den předtím zněl dětský smích, zbyl jen ohořelý základ školy a hromadný hrob. Co se odehrálo toho rána, nelze označit jinak než státem řízený teror, jehož cílem nebyla spravedlnost, ale zastrašení celého národa. A právě proto Lidice neumřely – jejich příběh se stal globálním symbolem toho, co se stane, když se lidskost podřídí rozkazu.

Ležáky potkal stejný osud o dva týdny později – ale zatímco Lidice byly zničeny veřejně, s úmyslem šokovat, Ležáky měly zmizet beze stopy. Ale ani ony nezmizely. Jejich příběh žije v archivech, očích přeživších, i ve svědomí těch, kdo chtějí porozumět hloubce nacistické krutosti. A právě díky svědectvím a pečlivě uchovaným detailům víme, jak přesně probíhalo vyhlazení. „V ranních hodinách dne 10. června 1942 bylo Lidice obklíčeno jednotkami SS, gestapa a protektorátního četnictva. Obyvatelům bylo oznámeno, že budou podrobeni výslechu kvůli podezření z kontaktů s parašutisty. Všichni muži byli odděleni a shromážděni ve dvoře Horákova statku. Ženy a děti byly zavřeny do školy. Muži byli postupně po skupinách vyváděni a popravováni střelbou zezadu. Celkem bylo během dopoledne a odpoledne zastřeleno 173 mužů. Ženy byly následujícího dne deportovány do koncentračního tábora Ravensbrück. Děti byly převezeny do dětského domova v Lodži, odkud bylo jen několik málo z nich vybráno k poněmčení. Většina ostatních byla později usmrcena v plynových vozech. Samotná vesnice byla systematicky vypálena a srovnána se zemí. Hroby byly rozkopány, stromy poraženy, zdi zbořeny. Zmizely i cesty a koryto potoka bylo přeloženo. Úředně bylo nařízeno, aby jméno Lidice zmizelo z map. Tento čin měl demonstrovat sílu Říše a zastrašit obyvatelstvo. Ve skutečnosti však vyvolal mezinárodní pobouření. Po celém světě se pořádaly tryzny a protestní shromáždění. Jméno Lidice začalo být symbolicky udělováno dalším místům – například v Mexiku nebo USA,“ uvádí v úvodu k tématu web valka.cz.

Zapomenutá fakta a stíny mimo kamery: co se o Lidicích a Ležákách příliš neříkalo

První kulky v Lidicích nepadly jen na základě rozkazu – padly i kvůli úřední horlivosti a zoufalé snaze nacistického aparátu vykázat výsledky po atentátu na Heydricha. Málokdo ví, že mezi těmi, kdo se podíleli na logistickém zajištění masakru, byli i úředníci z českých protektorátních struktur, kteří poskytovali podrobné mapy, evidence obyvatel, výpisy o přítomnosti dětí a žen. Šlo o přesně připravenou operaci, nikoli o „spontánní odvetu“, jak se někdy mylně interpretuje. Rozkaz o zničení Lidic byl přijat už v noci z 9. na 10. června – tedy dříve, než bylo oficiálně známo, že vesnice nemá s atentátem žádnou spojitost.

DŘÍVE JSME PSALI:

Svět v plamenech: kronika druhé světové války

David Bárta — 07. 01. 2025
Největší válečný konflikt v dějinách lidstva. Miliony obětí, zničená města a osudy. Jaké byly příčiny a kdo stál proti komu?

Zničující ironií zůstává, že jediná zmínka o možném spojení Lidic s parašutisty přišla v podobě falešného dopisu, nalezeného u jedné z přítelkyň odbojáře. Dopis obsahoval informaci, že se v Lidicích ukrývá vysílačka. Tento papír však nebyl nikdy prokázán jako pravý – přesto na něm stála celá operace „trestu“. Skutečný motiv vyhlazení tak není historicky jednoznačný – šlo pravděpodobně o demonstraci moci, nikoli reakci na konkrétní důkaz.

Veřejnost také často netuší, že někteří z příslušníků německé armády, kteří měli provést likvidaci mužů, odmítli popravovat civilisty. Nešlo o masové vzdory, ale v několika případech bylo nutné povolat jiné jednotky. Tyto případy byly zaznamenány v interních hlášeních gestapa, která později zmizela z veřejného povědomí. Odmítnutí rozkazu však nebylo trestáno popravou – nejčastěji šlo o přeřazení do jiné jednotky. To bourá mýtus o „slepé poslušnosti“ Wehrmachtu ve všech případech.

V případě Ležáků byla klíčová tajná zpravodajská operace Silver A, jejíž členové využívali okolní terén k rádiovému spojení s Londýnem. Zajímavostí je, že Ležáky byly původně vybrány pro zcela opačný účel: měly být útočištěm. Osudovou chybou se stala zrada spolupracovníka Karla Čurdy, díky níž nacisté zjistili o vysílačce a kontaktu s parašutisty. Ale skutečný rozsah jejich informací o odboji v oblasti byl mnohem menší, než se předpokládalo – likvidace Ležáků byla tak spíše preventivní represí než cíleným úderem proti konkrétní buňce.

Zcela výjimečné je svědectví jednoho z německých důstojníků, které se po válce objevilo v britském tisku. V něm popisuje, jak těsně před akcí v Ležákách bylo několik dětí odvezeno bez vědomí gestapa do nedaleké německé rodiny – pravděpodobně kvůli tomu, že jeden z vyšších velitelů nesouhlasil s jejich popravou. Tyto děti byly později nalezeny v poválečném Německu a jejich původ byl potvrzen až analýzou archivů v 60. letech. Tato informace byla v době komunistického režimu v Československu utajována, protože neodpovídala oficiálnímu výkladu totální nacistické brutality bez výjimek.

Málo se také ví o tom, jak byla následná paměť obou obcí systémově řízena. V 50. letech byly Lidice prezentovány výhradně jako symbol proletářského utrpení, zatímco Ležáky se téměř nezkoumaly – mimo jiné i kvůli tomu, že tamní obyvatelé byli často spojeni s rolnickým stavem, tehdy méně preferovaným.

Teprve v 90. letech došlo k vyrovnání paměti obou tragédií a k navrácení jmen všech obětí na pamětní desky, které dříve z ideologických důvodů opomíjely některé osoby, například duchovní nebo podnikatele.

Lidice v čase i bez něj: co přežilo, i když nic nepřežilo

Historie nezná bolest, ale paměť ano. A právě paměť – ne pomníky ani data – udržela jméno Lidice naživu. V 50. letech tam zůstalo jen pole. Až mnohem později se začala psát druhá kapitola – ta o obci, která měla znovu vyrůst, ale už nikdy nebude stejná. Zatímco svět vnímal Lidice jako symbol, pro přeživší to bylo trauma bez konce.

Největším paradoxem je, že právě ti, kteří zůstali naživu, nesli největší břemeno: jak žít se skutečností, že jejich domov byl plánovaně vymazán. Dnes se do Lidic přijíždí mlčet. Ale dřív se mlčelo i o tom, co se tam skutečně stalo.

„Když přijely jednotky SS, bylo brzy ráno. Celou vesnici obklíčily. Nikdo nesměl ven, nikdo nesměl mluvit. Vojáci šli od domu k domu, všude vnikali s násilím, křikem. Lidé měli pár minut na oblékání. Muži byli shromážděni na dvoře Horákova statku, bez vysvětlení. Ženy i s dětmi byly uzavřeny ve škole. Věděli, že se děje něco zlé, ale nikdo netušil, jaký bude rozsah. Všechno probíhalo mechanicky, jako podle přísně naučeného scénáře. Muže stříleli postupně, v desetičlenných skupinách. Nezazněla žádná výzva, žádný rozsudek. Jen rána z pistole. A další. A další. Zastřelených bylo 173. Ženy druhý den deportovali do Ravensbrücku. Některé byly těhotné. Děti vybrali – pár jich určili k poněmčení. Ty ostatní odvezli pryč. V plynových vozech je zavraždili během několika dní. Vesnice byla srovnána se zemí. Všechno – i kříže na hřbitově, i stromy. Zůstalo jen ticho. Přeživší ženy se po válce vrátily, ale neměly kam. Nebylo kde plakat, kde vzpomínat. Lidice nebyly. Ale nezmizely. Bolest přežila i bez budov, i bez jmen. Vznikl památník, ale zpočátku to bylo jen pole a šílenství. Historie neměla dost slov, aby to popsala,“ uvádí ve své knize „Lidice: Příběh české vesnice autor Eduard Stehlík, vydalo nakladatelství Academia, 2004.

Ležáky bez hrobu: vesnice, která zmizela tiše, ale bolest po ní křičí dodnes

Zatímco Lidice otřásly světem, Ležáky pohřbilo ticho. Ne proto, že by jejich tragédie byla menší, ale protože proběhla v ústraní – bez kamer, bez oznámení. Byl to čin, který měl zmizet beze stopy, stejně jako ti, které pohltil. V Ležákách se nepopravovalo veřejně, ale systematicky. Nešlo o výstrahu, ale o likvidaci. Nezůstaly žádné ruiny, žádné náhrobky. Jen několik málo přeživších dětí a jména zapsaná v paměti těch, kteří je milovali. Až po desetiletích se začaly Ležáky vyprávět nahlas – a spolu s nimi i detaily, které byly dlouho známy jen pamětníkům.

Nešlo o jedno vyhlazení – šlo o soustavu rozbitých domovů, životů i jistot, která se nedá vrátit ani nahradit.

„Ráno 24. června 1942 obklíčily Ležáky jednotky gestapa, SD a protektorátního četnictva. Všichni obyvatelé byli shromážděni u hájenky. Nepadlo jediné oficiální obvinění. Jen rozkaz. Bylo to hotové předem. Domy byly zapáleny už během dopoledne. Všechno šlo rychle – jako podle plánu, který byl dávno připraven. Lidé stáli, dívali se, nemohli nic říct, nic udělat. Ženy a muži byli odděleni. Děti plakala. Některé se snažily schovat, ale bylo to marné. Dospělí věděli, že už se nikdy neuvidí. Všichni muži a ženy byli odvezeni do Pardubic. Tam v budově gestapa probíhaly krátké výslechy – v podstatě jen formální. Žádné odpovědi nemohly nic změnit. Rozsudek smrti byl podepsán dřív. Poprava začala ještě ten den odpoledne. První ženy byly zastřeleny ve sklepě budovy gestapa. Poté další, po dvou, po třech. Všechny padaly tiše. Nikdo nekřičel. Jen pláč dětí z horního patra. Popravy pokračovaly druhý den. Celkem 33 dospělých. Děti byly odvezeny do polského Lódže. Tam probíhalo třídění podle vzhledu a fyzických znaků. Pouze dvě děti byly vybrány k poněmčení. Zbytek skončil v plynových vozech. Nebyly vedeny v evidenci. Jejich jména se zachovala jen díky vzpomínkám. Ležáky byly srovnány se zemí. Doslova. Zmizely z mapy. Zmizely z evidence. Zmizely z přítomnosti. Ale nezmizely z paměti těch, kdo přežili. Mnoho let se o Ležácích nesmělo mluvit – ne proto, že by někdo zakazoval, ale protože to bolelo příliš. Přeživší děti byly roztroušeny po sirotčincích, adoptovány, přežily. Ale jejich domov byl pryč. Navždy. V padesátých letech vznikl památník. Ale dlouho byl skrytý mezi stromy. Jako by ani tehdy nebyla společnost připravená na to slyšet ten příběh nahlas,“ uvádějí Jarmila Doležalová ml., Štěpán Doležal v knize Osud jménem Ležáky, vydalo nakladatelství RONADO, 2016.

Děti bez dětství: osudy, které měly být zapomenuty

Největší tragédií lidické a ležácké hrůzy nebyla jen smrt – ale osudy těch, které přežily. Dětí. Malých lidí, kteří neporozuměli, proč jim berou rodiče, proč se náhle ocitli mezi cizími tvářemi, proč nesměli mluvit svou řečí. Zatímco svět truchlil nad padlými muži a vězněnými ženami, děti byly „řešeny“ administrativně – jako kusy.

Přiděleny k poněmčení, odeslány do dětských domovů, testovány, zda mají „árijské rysy“. Ty, které nevyhověly, zmizely. Ty, které přežily, žily s vinou přeživších a s životem vyrvaným z kořenů. Jejich trauma bylo jiné – nebylo ukončeno smrtí. Bylo neviditelné, rozprostřené do desítek let, kdy nikdo nechtěl slyšet jejich verzi příběhu. A přesto dnes víme, co se s nimi skutečně dělo. Díky svědectvím, archivům a pečlivě sepsaným záznamům, které zachycuje kniha „Osudy lidických a ležáckých dětí“.

„Děti z Lidic byly po odtržení od matek nejprve převezeny do sběrného tábora v Kladně. Tam probíhala rychlá registrace, nikdo jim nic nevysvětloval. Byly zmatené, plakaly, držely se za ruce. V dalších dnech následoval přesun do dětského domova v polské Lodži. Zde došlo ke ‚třídění‘ – každé dítě bylo fotografováno, měřeno, posuzováno lékaři a důstojníky SS. Kritériem byl vzhled, tělesná konstituce a ‚rasové předpoklady‘. Pouze několik dětí prošlo selekcí. Ty byly následně poslány do německých rodin, kde dostaly nové jméno, zákaz mluvit česky a přísný režim výchovy. Ostatní děti – označené jako nevhodné k poněmčení – byly ponechány v táboře. Jejich další osud byl utajen. Dnes víme, že většina z nich byla usmrcena v plynových vozech poblíž Chelmna. Ležácké děti byly zadrženy zvlášť. Po výslechu byly odeslány rovněž do Lodže, kde se opakoval stejný proces. I zde přežily pouze dvě. Zbylé děti zmizely beze stopy. V knize je zaznamenán případ chlapce, který si po návratu do Československa nepamatoval svou mateřštinu. Nevěděl, jak se jmenuje. Neznal nikoho. Byl ‚úspěšně‘ poněmčen – a po válce znovu odnárodněn. Jiný případ popisuje dívku, která byla adoptována nacistickým důstojníkem. Po roce 1945 se vrátila do Československa, ale nikdy se už nezařadila do společnosti. Děti nesly následky celý život – strach, úzkosti, poruchy identity. Některé se nikdy nedozvěděly pravdu o své minulosti. Výzkumy v knize ukazují, že přeživší děti měly vyšší výskyt psychických onemocnění než srovnatelné skupiny. Přesto se o nich dlouho mlčelo. Teprve od 90. let se jejich osudy začaly objevovat ve veřejném prostoru. Mnohé z nich začaly vypovídat až po desítkách let mlčení. Kniha obsahuje autentické dopisy, vzpomínky a deníky, které ukazují, jak hluboká byla ztráta, kterou prožily. Nebyly to jen oběti – byly to svědkové. A jejich příběhy jsou důležité i dnes,“ uvádějí Ivan Ulrych, Jolana Macková a Přemysl Veverka v knize Osudy lidických a ležáckých dětí, vydalo Východočeské nakladatelství, 2016.

Když vzpomínka bolí víc než rána: proč se Lidice a Ležáky nesmí zapomenout

Historie může mlčet, ale paměť nesmí. Lidice a Ležáky nebyly jen místa – byly to životy, rodiny, dětské hlasy, naděje. Byly to české vesnice, kde se žilo obyčejně, a které byly zničeny s přesností, s chladnou efektivitou, jakou umí jen režim bez svědomí. Nacisté nechtěli jen potrestat – chtěli vymazat. A přesto se jim to nepovedlo.

DŘÍVE JSME PSALI:

Poslední tajemství Třetí říše: Heinrich Himmler – muž za oponou nacistického teroru

David Bárta — 27. 03. 2025
Heinrich Himmler, Hitlerova pravá ruka, zosobňoval hrůzy Třetí říše. Jaký byl jeho skutečný vliv a co vedlo k jeho pádu?

Každé jméno popraveného muže, každé dítě bez rodičů, každá matka, která se vrátila do ticha, které už nikdy nebylo domovem, je dnes hlasem, který musí být slyšet. Ne pro výčitky. Ale pro budoucnost. Příběhy Lidic a Ležáků nejsou jen o zlu – jsou i o vzdoru, tichém odporu, statečnosti těch, kteří neměli zbraně, ale měli čest. A právě proto musíme dál mluvit o dětech, které nesly v sobě dvě identity, o ženách, které ztratily vše, ale nezlomily se, o vesnicích, které zmizely z mapy, ale nikoli ze svědomí.

Dnes, kdy jsme svědky nových forem násilí a manipulace, je připomínání těchto tragédií víc než historickou nutností. Je to zrcadlo, ve kterém vidíme, co se stane, když přestaneme bránit lidskost. A jak málo někdy stačí, aby se to zopakovalo.


Použité zdroje: valka.cz.
Použitá literatura/citace:
Eduard Stehlík; „Lidice: Příběh české vesnice“, Academia, 2004.,
Jarmila Doležalová ml., Štěpán Doležal; „Osud jménem Ležáky“, RONADO, 2016.,
Ivan Ulrych, Jolana Macková a Přemysl Veverka; „Osudy lidických a ležáckých dětí“, Východočeské nakladatelství, 2016.
Dále použity redakční informace, poznatky a zdroje – redakční text, bez využití AI technologií.

Aktuální témata:
Načítám témata...
Načítám články...
logo Dějiny světa

O nás

Internetový on-line magazín DějinySvěta.cz se zaměřuje na fascinující události a příběhy ze světové historie. Publikujeme autorské články o významných osobnostech, starověkých civilizacích i moderních dějinách. Naše rubriky pokrývají středověk, novověk, společnost a tradice. Nabízíme čtenářům hlubší pohled na klíčové události, které tvoří lidstvo. Neustále rozšiřujeme obsah o nová témata pro všechny milovníky historie.

DějinySvěta jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot a webu UdálostiExtra.

Rychlý kontakt: redakce@dejinysveta.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu