Hitlerův stín v mystice: skutečně nacisté toužili po magických silách k ovládnutí světa?

Publikuje: Lenka Nová, MA — 17. 04. 2025
Zdroj: Lenka Nová, MA - redakční text
Úvodní stránka » Světové války » Hitlerův stín v mystice: skutečně nacisté toužili po magických silách k ovládnutí světa?

Himmlerova posedlost relikviemi, expedice SS do Tibetu i temná Thule: co skrývala okultní stránka Třetí říše?

Za leskem propagandy, železnou disciplínou a mrazivě přesnou logistikou nacistického režimu se skrýval zcela jiný svět – svět symbolů, mýtů a tajemných rituálů.

Není náhodou, že právě Heinrich Himmler, šéf SS a jedna z nejmocnějších postav Hitlerova Německa, trávil dlouhé hodiny studiem germánských legend, staroseverské mytologie či středověkých grálových příběhů. Věřil, že dějiny lze přepsat pomocí relikvií a že kdo ovládne mýtus, ovládne i masy. Německá okultní scéna přitom nebyla okrajovým fenoménem – stála u samotného zrodu nacistické ideologie. Společnosti jako Thule-Gesellschaft nebyly jen fantasmagorickými spolky – byly přímo napojeny na vznik NSDAP a ideologii, která se v následujících letech přetavila v hrůzovládu. Hitler sám se okultismu údajně vysmíval, ale zároveň nechával Himmlerovi volnou ruku k realizaci projektů, které by v jiném režimu působily jako výplody šílené fantazie.

„Ariosofové jako Guido von List a Jörg Lanz von Liebenfels vytvořili ideologický rámec, který kombinoval rasistické teorie s mystickými představami o nadřazené árijské rase. Jejich texty se hemžily výrazy jako „božská krev“, „prastará moudrost“ a „kosmické poslání nordických národů“. Tito myslitelé přetvářeli historii ve prospěch mýtického obrazu Germána jako dědice původní duchovní pravdy. List například tvrdil, že runové písmo je klíčem k pradávnému poznání, které bylo v dobách křesťanství záměrně potlačeno. Lanz šel ještě dál – zavedl pojem „teozoologie“ a tvrdil, že rasové rozdíly jsou výsledkem křížení lidí s démonickými bytostmi. Oba ovlivnili vznik celé řady tajných spolků, které usilovaly o návrat ke starogermánskému duchu. Právě tato směsice ezoteriky, nacionalismu a antisemitismu se stala podhoubím pro radikální proudy v německé společnosti. Ačkoliv nebyli přímými tvůrci nacistické ideologie, jejich myšlenky se staly jejím tichým duchem,“ uvádí k tématu portál digitalcommons.ursinus.edu.

V této mlhavé směsi polopravd, ideologických manipulací a duchovních obsesí se začalo formovat něco mnohem temnějšího než jen politická strana – zrodil se kult moci, který hledal inspiraci v dávno zapomenutých kultech a legendách.

Himmlerův sen o germánském ráji: pseudověda, relikvie a svatá mise SS

S rostoucím vlivem Heinricha Himmlera se okultní hledání Třetí říše proměnilo z ideologických fascinací v reálný aparát podporovaný státní mocí. V roce 1935 založil Himmler organizaci Ahnenerbe – institut, který se navenek tvářil jako akademické pracoviště, ale ve skutečnosti šlo o pseudovědeckou strukturu, jejímž cílem bylo „dokazovat“ dávnou velikost árijské rasy a hledat fyzické, archeologické i mytické stopy, které by tuto nadřazenost podložily.

Ahnenerbe vysílala expedice do Tibetu, Skandinávie, Itálie i Bosny, aby tam nalezla „ztracené znalosti“, které měly pomoci Třetí říši získat mystickou sílu a nadvládu. Nešlo o marginální projekty – členové SS byli přesvědčeni, že právě v minulosti je ukryta moc, jež rozhodne o budoucnosti. Himmler se snažil přetvořit SS ve spirituální řád, připomínající rytíře Svatého grálu, a Wewelsburg, hrad SS, měl být novým duchovním centrem této novodobé mystické elity.

„Himmler věřil, že moc a síla germánského národa jsou zakódovány v jeho duchovním a mystickém dědictví. Chtěl, aby SS byli více než jen vojáci – měli být novodobými templáři, strážci čistoty a tradice. V roce 1938 vyslal expedici do Tibetu pod vedením zoologa Ernsta Schäfera, která měla za úkol najít důkazy o tom, že Tibetanci jsou potomky pradávných Árijců. Mise zahrnovala měření lebek, etnologické výzkumy a sběr buddhistických textů. Himmler také věřil, že existuje zvláštní energetické centrum Země – jakási duchovní osa světa – a že právě okultní poznání této síly pomůže Německu k celosvětové dominanci. Ahnenerbe mezitím podporovala výzkum run, starogermánských zvyků, pohanských rituálů a astrologie. Zkoumali dokonce způsoby, jak obnovit starogermánská náboženství a nahradit jimi křesťanství, které považovali za cizí, židovsko-orientální konstrukt. Celý projekt Ahnenerbe se stal laboratoří nejen ideologie, ale i víry. Zkoumání původu rasy přerostlo v posedlost. Relikvie jako Svatý grál nebo Longinovo kopí se staly předmětem legendy i aktivního hledání. Himmler chtěl s jejich pomocí vytvořit nový mýtus – mýtus, který by legitimizoval genocidu, expanzi i samotné bytí Třetí říše. Wewelsburg byl navržen jako centrum tohoto nového náboženství, v jehož kryptě se měly konat obřady elity SS. Byla to víra v minulost, která měla stvořit budoucnost. A zatímco svět mluvil o tankových divizích a bombardérech, v tajných síních SS se odvíjel příběh magie, krve a symbolů. Nacismus nebyl jen ideologií – pro některé z jeho vůdců se stal náboženstvím,“ píše Eric Kurlander ve své knize Hitler’s Monsters: ´A Supernatural History of the Third Reich´, vydané nakladatelstvím Yale University Press. (Pozn. redakce: citace byla redakčně přeložena a upravena).

Na pozadí jedné z nejtemnějších kapitol moderních dějin tak probíhal skrytý boj o „duši“ světa – bitva, v níž nehrály roli jen zbraně a armády, ale i prastaré mýty, duchovní posedlosti a touha po zakázaném poznání.

Zapomenuté spisy, utajené rituály: co se nesmělo vědět o Himmlerových plánech

Málokdo dnes tuší, že Heinrich Himmler vážně uvažoval o vytvoření vlastního náboženství, které by nahradilo křesťanství a duchovně podrobilo obyvatele celé Evropy. Nešlo přitom o čistou ideologii, ale o reálný plán na reformu duchovního života, včetně návrhu nových rituálů, svátků, symbolů i „svatých“ textů. SS měla být nová církev, Wewelsburg jejím Vatikánem a Himmler duchovním papežem.

V archivech se dochovaly návrhy pohanských svatebních ceremonií, pohřebních rituálů i systém „nového kalendáře“, jehož středobodem měl být den Hitlerových narozenin. Tyto dokumenty byly po válce úmyslně zatajeny, neboť ukazují, jak hluboko pronikla posedlost okultismem do samotné struktury nacistického režimu. Nacisté nechtěli jen ovládnout svět – chtěli přetvořit lidskou duši.

Návrat ke kořenům: proč nacisté studovali pohanské obřady a lidové čarodějnictví

V jedné z nejpodivnějších kapitol činnosti Ahnenerbe se objevují dokumenty, které dokládají zájem nacistických badatelů o čarodějnické procesy.

Zvláštní oddělení Ahnenerbe věnovalo roky studiu inkvizičních spisů a hledání tzv. „germánské magie“, která měla být před příchodem křesťanství přirozenou duchovní cestou obyvatel severní Evropy. Pod vedením Wiliguta – Himmlerova osobního okultního poradce – vznikl „runový katechismus“, který obsahoval návody k používání magických symbolů v každodenním životě. Věřilo se, že starogermánská magie je klíčem k duchovní obnově a že má moc vyvolat „síly předků“. Některé z těchto rituálů byly inscenovány přímo v podzemních sálech hradu Wewelsburg, přičemž byly svědomitě zapisovány a archivovány pro budoucí generace SS.

Himmler a vampyrismus: šílená teorie nebo plán zítřka?

V méně známých spisech Ahnenerbe se objevují i skutečně bizarní teorie – například o tzv. energetickém vampyrismu. Někteří ideologové SS byli přesvědčeni, že existují lidé schopní vysávat životní energii z druhých, a naopak jiní – „čistokrevní Árijci“ – ji dokáží čerpat z kosmických sil a přírodních cyklů. Himmler podporoval výzkumy, které měly za úkol zjistit, zda lze tuto energii „měřit“ nebo uchovávat. Některé výslechové protokoly z válečného Norimberku ukazují, že vězni byli využíváni k experimentům na energetické vyčerpání. Přestože se o tom veřejně nikdy nepsalo, v interních záznamech se objevuje označení „Lebenskräfte-Studien“ – tedy studie životní síly.

Pro nacistické mystiky totiž válka nebyla jen o území, ale i o ovládnutí samotného „pralátky“ existence.

Lovci relikvií: svatá kopí, grál a mýtus o nordických božstvech

Jedna z nejméně známých, přesto naprosto reálných operací SS, byla tajná výprava za tzv. Longinovým kopím – legendární zbraní, kterou měl římský voják probodnout bok Ježíše Krista. Himmler byl přesvědčen, že kdo vlastní toto kopí, má moc vládnout světu. Kopí se tehdy nacházelo v Hofburgu ve Vídni a nacisté jej po obsazení Rakouska ihned zajistili a převezli do Norimberku. Podle některých teorií byla kopie ponechána na místě, zatímco originál byl ukryt v Alpách. Kromě kopí se však hledalo i něco ještě významnějšího – Svatý grál. SS zkoumala středověké texty, okultní symboliku a vysílala výzkumníky do jižní Francie, do oblasti Rennes-le-Château. Dnes víme, že mnohé z těchto expedic byly financovány přímo Himmlerem a měly k dispozici pokročilé špionážní vybavení. Nešlo jen o posedlost, ale o systematický program, jehož cílem bylo ovládnutí duchovní moci Evropy.

Tibet: okultní spojka Třetí říše?

Expedice Ernsta Schäfera do Tibetu v roce 1938 byla dlouhou dobu prezentována jako vědecký výzkum – ve skutečnosti šlo o tajnou misi s jasně esoterickým podtextem. Himmler věřil, že Tibet je klíčem k dávné civilizaci Árijců, kteří se zde podle některých mýtů usadili po zániku Atlantidy. Tým Schäferovy expedice měl za úkol měřit lebky, analyzovat rituály tibetských mnichů a najít důkazy o genetické příbuznosti s Evropany. Dochované fotografie ukazují nacistické důstojníky s tibetskými lamy, výměnu artefaktů a vzorků.

Jedním z nejbizarnějších cílů bylo i hledání „vstupu do vnitřní Země“ – teorie o duté Zemi byla v rámci Ahnenerbe skutečně brána vážně. V Himmlerově světě se totiž přírodní zákony prolínaly s mýty a vírou, že „pravda“ se nemusí vždy opírat o fakta – stačí, když se věří dost silně.

Temná komora ideologie: jak se mytologie přetavila v genocidu

Za každým runovým nápisem, okultním rituálem či hledáním relikvií však stála mnohem temnější motivace. Mystika sloužila jako nástroj indoktrinace. Mladí členové SS byli od útlého věku vystaveni duchovní „převýchově“, v níž se pojmy jako čest, krev, rasa a osud opakovaly jako mantry. Když byl člověk přesvědčen, že je součástí vyššího, kosmického řádu, nebylo pro něj těžké přijmout i tu nejbrutálnější ideologii jako „vyšší poslání“. Vědecké maskování Himmlerových plánů tak nebylo jen nástrojem propagandy, ale i hlubokého psychologického ovlivňování. A právě to je na celém nacistickém okultismu nejděsivější – že to nebyla jen bláznivá fantazie, ale promyšlený a funkční nástroj masového přesvědčování, který se opíral o to nejtemnější, co může víra způsobit: slepou poslušnost mýtu.

Wewelsburg: černé srdce SS a chrám nového náboženství

Když Heinrich Himmler poprvé vkročil na hrad Wewelsburg v roce 1933, netušil, že z tohoto starého renesančního sídla udělá centrum duchovní moci Třetí říše. Brzy ale zjistil, že jeho poloha, tvar i historie dokonale odpovídají jeho vizi – místu, kde se bude psát nový kult, nový řád a nový člověk. Hrad byl přestavěn s mimořádnou důsledností – velký rytířský sál ve tvaru černého slunečního symbolu měl sloužit jako místo ceremonií nejvyšší elity SS. Pod ním vznikla kruhová krypta, kam sestupovalo třináct „duchovních vůdců“ SS, aby se účastnili rituálů, jejichž skutečnou podobu dodnes halí mlha spekulací. Každý kámen, každá rytina a každý prvek výzdoby měl svůj symbolický význam. Himmler osobně schvaloval architektonické návrhy a požadoval, aby hrad odrážel ideál „věčné říše“ – spojení moci, mystiky a rituálu. Nešlo o pouhou monumentální architekturu – šlo o duchovní projekt, jehož cílem bylo vytvořit nový druh náboženství, v němž by SS nahradili kněze, relikvie se staly nástrojem ovládání mas a smrt nebyla koncem, ale přechodem k duchovnímu znovuzrození v duchu „rasové paměti“.

„Wewelsburg nebyl pouze sídlem, byl sakrálním prostorem, kde měla být formována nová elita. Himmler věřil, že skrze rituály a duchovní zasvěcení lze aktivovat skrytou paměť rodu, propojení s předky, jejichž duchovní síla koluje v krvi árijského člověka. Veškerý interiér měl být podřízen této ideji – místnosti byly navrhovány podle astrologických pravidel, podlahy zdobily runové symboly, a celý hrad měl být napojen na „kosmickou osu“, jakousi duchovní linii, která protíná zemi a univerzum. Ve stěnách rytířského sálu byly výklenky pro popelové urny padlých důstojníků SS, kteří měli být po smrti slavnostně uloženi jako svatí. Wewelsburg měl být poutním místem nové víry, kde se nekonají mše, ale rituály zasvěcení, obnovy rasy a duchovní očisty. Himmlerovým cílem bylo vybudovat z SS kněžský řád, který by duchovně řídil říši – stát se kněžími nové ideologie, propojující starogermánský mysticismus s moderní totalitou. Knihovna na hradě obsahovala spisy o alchymii, astrologii, reinkarnaci, černé magii i tibetských rituálech. V podzemí se konaly tiché obřady, u nichž nesměli být přítomni ani strážci. Himmler odmítal označovat SS jako armádu, vnímal je jako „řád zasvěcenců“, a pro jejich výcvik vypracoval nejen fyzické, ale i duchovní kurikulum. Runové meditace, oslava slunovratu, obřady smrti – vše mělo svou pevně danou strukturu, která se odvolávala na „paměť krve“. V dokumentech, které se po válce dostaly do rukou Spojencům, se objevuje i záznam o takzvané „Rituale für die Ahnenbindung“ – rituálu poutání předků, který měl pomoci navázat duchovní kontakt se zemřelými bojovníky rodu. V těchto rituálech se kombinovaly prvky šamanismu, ariosofie a okultismu, a byly vedeny s vážností, jakou si dnes těžko představíme. Celý Wewelsburg se měl podle Himmlera stát „axis mundi“ – osou světa, kolem níž se bude točit nový duchovní řád. SS nebyli v jeho očích elitní jednotkou, ale duchovním jádrem nového lidstva. A právě v tom je podstata zla, které nelze vysvětlit jen politikou – zlo, které je vykonáno ve jménu víry, mýtu a svaté mise,“ popisuje Mark Sedgwick v knize Against the Modern World: Traditionalism and the Secret Intellectual History of the Twentieth Century, Oxford University Press.

Dnes, když je Wewelsburg přístupný veřejnosti jako historické muzeum, si návštěvníci jen těžko uvědomují, že stojí na místě, které mělo být duchovním epicentrem nejtemnější totalitní ideologie moderních dějin. Místě, kde se víra v mýtus změnila ve zbraň.

Kult smrti: když se smrt stává přechodem k vyššímu poslání

Jedním z nejtemnějších aspektů okultního směřování SS byla jejich posedlost smrtí jako přechodem – nikoliv koncem. V rámci nové ideologie totiž smrt nebyla tragédií, ale součástí vyššího duchovního cyklu, který měl vést k „znovuzrození“ v čistší rasové podobě.

Himmler opakovaně vyzdvihoval myšlenku, že důstojník SS se musí připravit na smrt s chladnou důstojností, protože jeho smrt posiluje duši národa. Právě proto byly pohřební rituály SS tak propracované – s přesně daným scénářem, kdy se během rozloučení s padlým vojákem zpívaly specifické runové písně, pálily vybrané byliny a zapaloval posvátný oheň. Tyto rituály měly posílit „duchovní kontinuitu krve“ – myšlenku, že genetická i duchovní informace se předává dál skrze rasově „čisté“ linie. V archivech se dochovala i svědectví o tzv. „předsmrtném přenosu“, kdy měl umírající předávat svou „životní sílu“ mladšímu členovi rodu. I když se dnes může zdát tato víra absurdní, v kontextu nacistické mystiky a ideologické posedlosti rasou a čistotou těla i ducha se ukazuje její děsivá logika.

Nacistický přístup ke smrti nebyl ani křesťanský, ani čistě militaristický – byla to víra v rytmus přírody, ve věčný návrat, v očistu skrze bolest. SS nevnímali umírání jako ztrátu, ale jako přirozený krok v cestě árijského ducha, který se tímto aktem očišťuje a získává nový rozměr. Právě proto byly jejich pohřební ceremoniály inscenovány s maximální důstojností a mystickou symbolikou. Věnec měl přesně třináct stuh, rakev směřovala na sever, a během obřadu se recitovala jména předků padlého. Vše mělo své místo a význam – nešlo o folklor, ale o přísně řízený rituál, jehož cílem bylo spojit smrt se sílou rodu. Himmler vnímal každého padlého člena SS jako duchovní plamen, který posiluje plamen rasy. Ve Wewelsburgu dokonce vznikla zvláštní kronika, do níž byli padlí zapisováni nikoliv podle hodnosti, ale podle „úrovně duchovního rozvoje“,“ uvádí odborný článek na historyextra.com. (Pozn. redakce: text byl redakčně přeložena přepsán.)

Takto vznikal kult smrti, v němž se osobní tragédie měnila ve vítězství nad lidskostí. A právě tam začíná pravé nebezpečí mystiky v rukou ideologického fanatismu – když se smrt stane oslavou, ztrácí život svou hodnotu.

Když se víra v mýtus stane zbraní: co si z okultní posedlosti Třetí říše odnést dnes?

Příběh nacistického okultismu není jen výstřední historkou z temných archivů dějin. Je důkazem, že i moderní totalita se může zrodit z iracionální víry, mytologizace minulosti a duchovní prázdnoty. Himmler nevytvářel jen ideologii – tvořil kult, náboženství bez boha, zato se všemi atributy neotřesitelné víry. A právě tato víra, ukrytá za uniformami a propagandou, měla moc ospravedlnit i ty největší hrůzy. Zneužití duchovna k politickým a rasovým účelům pak nevedlo jen ke ztrátě rozumu, ale především ke ztrátě lidství. V očích SS nebyli Židé, Romové či Slované lidé, ale překážky na cestě „duchovního obrození“ árijské rasy. Když se víra přestane ptát po pravdě a slouží jen síle, stává se z ní nástroj fanatiků.

Dnes, v době, kdy opět sílí zájem o konspirační teorie, alternativní výklady dějin a „tajemné pravdy“, je fascinace nacistickým okultismem varováním. Ne proto, že bychom se měli bát relikvií nebo rituálů, ale proto, že když se mystika propojí s mocí a ideologií, ztrácí se schopnost kritického myšlení. A bez něj už je jen krůček k tomu, aby se i ten nejšílenější mýtus stal programem – a člověk jen nástrojem v jeho naplnění. Himmler nevěřil jen ve svou moc. Věřil, že mu ji dává vesmír. A právě v tom spočívá nejhlubší děs té doby – že zlo nemusí být jen chladně racionální. Může být i fanaticky posvátné.


Použité zdroje: digitalcommons.ursinus.edu, historyextra.com, history.co.uk
Odborný zdroj: THE NAZIS ARCHEOLOGY
Použitá literatura:
Nicholas Goodrick-Clarke – „The Occult Roots of Nazism: Secret Aryan Cults and Their Influence on Nazi Ideology
Wellingborough“: The Aquarian Press, 1985´, 
Peter Levenda – „Unholy Alliance: A History of Nazi Involvement with the Occult“
New York: Continuum Publishing, 1995´,
Eric Kurlander – „Hitler’s Monsters: A Supernatural History of the Third Reich“
New Haven: Yale University Press, 2017´, 
Mark Sedgwick – „Against the Modern World: Traditionalism and the Secret Intellectual History of the Twentieth Century“
Oxford: Oxford University Press, 2004´
Překlady: Lenka Nová, MA – redakce
Dále použity redakční informace, poznatky a zdroje – redakční text, bez využití AI technologií.

Aktuální témata:
Načítám témata...
Načítám články...
logo Dějiny světa

O nás

Internetový on-line magazín DějinySvěta.cz se zaměřuje na fascinující události a příběhy ze světové historie. Publikujeme autorské články o významných osobnostech, starověkých civilizacích i moderních dějinách. Naše rubriky pokrývají středověk, novověk, společnost a tradice. Nabízíme čtenářům hlubší pohled na klíčové události, které tvoří lidstvo. Neustále rozšiřujeme obsah o nová témata pro všechny milovníky historie.

DějinySvěta jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot a webu UdálostiExtra.

Rychlý kontakt: redakce@dejinysveta.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu