Význam a vývoj kola od starověku po současnost

Publikuje: Nikola Macáková — 14. 11. 2024
Zdroj: Nikola Macáková - redakční text
Úvodní stránka » Objevy a vynálezy » Význam a vývoj kola od starověku po současnost

Kolo, vynalezené v Mezopotámii před 5 000 lety, změnilo způsob přepravy, zajišťuje rozvoj obchodu a zefektivnění zemědělství.

Kolo, kulatá součástka senzoru rotace, se stalo jedním z nejvýznamnějších vynálezů lidské historie. Poprvé bylo zkonstruováno přibližně před sedmi tisíci lety v oblasti starověkých Mezopotámie a od té doby hrálo klíčovou roli v mnoha oblastech lidského života, od dopravy přes řemesla až po strojírenství. Díky své schopnosti minimalizovat tření a usnadnit pohyb předmětů se kolo stalo nezbytnou součástí nejen vozidel, ale i mnoha technických zařízení. Tématu se dnes věnovala redaktorka našeho magazínu Nikola Macáková s odkazem na knižní a internetové zdroje uvedeny níže v textu.

Již v dávných dobách lidé používali kola v různých aplikacích, jako například u hrnčířských kruhů či vozů. Kolo však nacházelo uplatnění i v mechanismech, jako jsou kladky, setrvačníky nebo ozubené převody. Tento technologický pokrok efektivnější přepravy, zrychlil rozvoj obchodu a připravil půdu pro další inovace v různých odvětvích.

První důkazy o existenci kola a vozů

Nejstarší dochované kolo, nalezené v bažinách u Vrhniki poblíž Lublaně, má stáří přibližně 5300 let. Jedná se o důkaz toho, že už tehdy lidé dokázali vyrobit zpracovanou dřevěnou kola, která byla součástí dokonale jednoduchých vozů. Další významné archeologické nálezy pocházejí z oblasti Švýcarska a jihozápadního Německa. Dokonce se našlo i nejstarší vyobrazení vozu se čtyřmi koly na keramickém artefaktu z polského naleziště Bronocice, datovaném do období kolem 3600 př. nl.

Válečný vůz. (Ur, asi 2500 př. n. l.). Zdroj: alexandriaarchive.org / autor neznámý / Převzato z Wikipedia commons – CC0 (volné dílo)

K rozšíření kola došlo především v období třetího tisíciletí př. nl., kdy se tento vynález rozšířil do velkých částí Evropy, Středního východu i na Kavkaz. V 15. století př. nl. byly vozy známé dokonce i v Číně. Americké předkolumbovské kultury však nejsou používány, pravděpodobně kvůli nedostatku vhodných tažných zvířat. Zajímavostí je tzv. Olmécká hračka s malými kolečky, která dokazuje, že i na americkém kontinentu znali princip kola kolem roku 1500 př. nl.

Evoluce konstrukce kol

Zpočátku byla kola vyrobena z masivního dřeva, ale ve střední době bronzové, tedy mezi 2200 až 1500 př. nl., se začala vyrábět lehčí loukoťová kola, která byla využívána pro válečné vozy. Tato kola byla opatřena kovovými obručemi, což zvýšilo jejich odolnost a trvanlivost. I v keltských hrobech byly objeveny vozy s bronzovými loukoťovými koly. Ozubená kola, která se začala používat později, přispěla k rozvoji složitějších mechanických strojů, zejména s příchodem mechanických hodin ve středověku.

Průmyslová revoluce a modernizace kol

Velký zlom v konstrukci kol nastal v 19. století s rozvojem průmyslové výroby a nástupem železnic. Parní stroje potřebovaly kola pro pohon, stejně tak železnice, kde se začala používat ocelová kola spojená do dvojkolí. S rozvojem silniční dopravy a automobilismu došlo k vývoji nových typů kol, zejména drátových a později kovových kol s gumovými pneumatikami.

Jízdní kola se také dočkala modernizace, což přispělo k jejich oblíbenosti jako individuální dopravy. Vynález lehkých slitin a syntetických materiálů přinesl výrobu lehčích a odolnějších kol pro sportovní vozidla i letadla.

Kola v moderním strojírenství a současné technologie

V moderní době kola nejsou jen jednoduchými rotačními prvky. Stala se sofistikovanými systémy vybavenými pohonem, brzdami a odpružením, které se nacházejí nejen v automobilovém průmyslu, ale i v různých odvětvích strojírenství. Dnešní výzkum se zaměřuje na nové materiály, jako jsou monolitická kola z umělých hmot, například Tweel, která kombinuje pružnost s odolností.

Náboj kola, tedy mechanická součást spojující kolo s hřídelí, hraje zásadní roli v přenosu síly. Moderní technologie přinášejí inovace, jako jsou náboje s integrovanými elektromotory pro samohybné dopravní prostředky, což využívá nejen u moderních automobilů, ale i letadel pro pojíždění na letištích bez potřeby vlečných vozů.

Kolo tak zůstává i v dnešní technologicky pokročilé době jedním z nejdůležitějších vynálezů, který představuje každodenní život lidí. Od jednoduchých dřevěných kol starověkých vozů po sofistikované kola dnešních dopravních prostředků – tento fascinující vynález stále nachází nové využití a inspiruje další generace inženýrů a konstruktérů.


Použité zdroje/knižní publikace: Ottův slovník naučný, svazek 14, str. 582 – heslo „Kolo.“
Igor Emri, Arkadij Vološin: Statika: „Učení se z inženýrských příkladů,“ books.google.cz; (Hledaný výraz) „Kluzná ložiska jsou známa od vynálezu.“; Vydal: Springer New York, 2016. (anglicky)
Největší a nejstarší kolo na světě ukazuje, že jeho vynálezci možná nebyli Sumerové. neveda.cz [online].<<  [ne]věda.cz, 16. května 2018 [cit. 19. září 2024].
Jílek František, Kuba Josef, Jílková Jaroslava: Světové vynálezy v datech. Praha: Národní technické muzeum, 1979, s. 23. (anglicky)
Překlady: Lenka Nová, redakce

Dále použity redakční informace, poznatky a zdroje – redakční text *

Aktuální témata:
Načítám témata...
Načítám články...
logo Dějiny světa

O nás

Internetový on-line magazín DějinySvěta se zaměřuje na fascinující události a příběhy ze světové historie. Publikujeme autorské články o významných osobnostech, starověkých civilizacích i moderních dějinách. Naše rubriky pokrývají středověk, novověk, společnost a tradice. Nabízíme čtenářům hlubší pohled na klíčové události, které tvoří lidstvo. Neustále rozšiřujeme obsah o nová témata pro všechny milovníky historie.

DějinySvěta jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot a portálu UdálostiExtra.

Rychlý kontakt: redakce@dejinysveta.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu