Vyhnáni, ale nezlomeni: jak exil vykreslil nové dějiny světového umění

Publikuje: Lenka Nová, MA — 09. 05. 2025
Zdroj: Lenka Nová, MA & Lenka Fryčová - redakční text
Úvodní stránka » Moderní dějiny » Vyhnáni, ale nezlomeni: jak exil vykreslil nové dějiny světového umění

Když totalita zavřela ateliéry, otevřel se svět. Umělci v exilu proměnili tvář 20. století navždy – novými barvami, hloubkou i vzpourou.

Být umělcem znamená tvořit svobodně. Ale co když vám někdo tu svobodu vezme? Ve 20. století se tisíce umělců ocitly na útěku – nejen před válkou, ale i před ideologiemi, cenzurou a represemi, které drtily víc než kamenné zdi.

Mnozí z nich opustili své ateliéry, nástroje, rodiny – a vydali se do ciziny, kde neměli nic než své ruce a vize. Exil však nebyl jen bolestí. Stal se katalyzátorem. V emigraci vznikala díla, která by v domovině nikdy nemohla spatřit světlo světa. Trauma ztráty se přetavilo v nový jazyk, novou estetiku, novou odvahu. Tito vyhnanci nenesli jen kufry a plátna – nesli v sobě celý kulturní kód své země. A právě to proměnilo světové umění víc než jakýkoli manifest.

„Za celou druhou polovinu 20. století emigrovaly z Československa desítky tisíc lidí. Důvody byly různé – útěk před komunismem, pronásledování, cenzura, nemožnost tvořit. Emigrovali vědci, sportovci, umělci, herci, režiséři. Byly to odchody tiché i dramatické – přes hranice, v autech, vlakem, pěšky, i letadlem. Někdo měl plán, jiný jen zoufalství. Jedním z těch, kteří odešli, byl i malíř a restaurátor Jaroslav Král. Byl to člověk, který cítil, že se doma dusí. Jeho ateliér byl pod dohledem, výstavy omezovány, zakázky mizely. Po roce 1968 už nešlo jen o omezení – šlo o přežití umělecké identity. Král odešel do Francie, kde pracoval jako restaurátor v Louvru. Jeho emigrace nebyla snadná – přišel o rodinu, majetek, občanství. Ale získal zpět možnost tvořit. Jeho díla, malovaná v exilu, jsou temnější, hlubší, plná symboliky. Nešlo jen o změnu stylu – šlo o změnu vnímání světa. Podobné příběhy mají stovky dalších. Každý jiný, ale všechny mají společné jméno: emigrace. A právě tyto příběhy nám dnes pomáhají chápat, co znamená svoboda. Nejen politická, ale lidská, kreativní, existenciální,“ uvádí autor na svém blogu portálu medium.seznam.cz.

Když hranice nejsou jen čáry na mapě, ale jizvy v paměti: exil jako zlom v dějinách umění

Exil není jen změnou adresy. Je to radikální zlomení kontinuity, přerušení osobních i kulturních kořenů. Pro umělce představuje exil nejen ztrátu domova, ale i kontextu, jazyka, publika – a často i samotné identity. Místo, kde byli uznávaní, opustili. A místo, kam přišli, je často nepřijalo. Ale právě v tomto prázdnu se rodilo něco nového. Tvůrčí energie, která neměla být slyšet, si musela najít jiný jazyk. A našla ho – v exilu.

Umělci, kteří odešli, s sebou přinesli nejen jiný akcent, ale i jiný kulturní kód. Jejich tvorba se stala mostem mezi světy – mezi domovem, který ztratili, a světem, do kterého nikdy zcela nepatřili. A právě tento rozpor, tento stav „mezi“, dal vzniknout některým z nejzásadnějších děl 20. století. Obrazy, které nemají pevné obrysy. Hudba, která se vymyká harmonii. Literatura, která neumí mlčet. Emigrace se stala prostorem, kde se estetika střetla s přežitím.

Zatímco doma byla umění kontrolována, cenzurována a často i zakazována, v exilu se umělci setkávali s jinou formou výzvy – naprostou ignorací. V novém světě museli znovu dokazovat svou hodnotu.

Většinou bez dotací, bez sítě kontaktů, bez uznání. A přesto právě z této nejistoty vznikala tvorba, která byla drásavě upřímná. Umění přestalo být jen výrazem krásy. Stalo se výkřikem, dokumentem útěku, mapou vnitřních pádů.

Emigrace se tak stala nejen tématem, ale i metodou. Fragmentace, ztráta, rekonstrukce – tyto pojmy pronikly do forem i obsahu tvorby. Exiloví umělci často opustili tradiční formy a začali experimentovat. Koláže, abstrakce, koncepty, performance – to vše se stalo výrazem rozbité kontinuity jejich vlastního života. Výtvarníci jako Toyen, Šíma, ale i ti méně známí se tak zapisovali do dějin umění nikoli jen stylem, ale osudem.

Neméně důležité bylo i to, co jejich odchod způsobil doma. Umělecké prostředí v zemích východního bloku bylo jejich odchodem vyprázdněné – nejen personálně, ale i myšlenkově. Zůstali ti, kdo mohli nebo museli mlčet. Exil se tak stal nejen novým domovem pro tvůrce, ale i bolestným zrcadlem pro kulturu, která zůstala za ostnatým drátem. Prázdné ateliéry, umlčené sbírky, opuštěné dialogy – to vše zůstalo jako stopy po těch, kteří museli odejít.

A přesto – navzdory všemu – to byl právě exil, kdo umožnil svobodné umění přežít. V zahraničních galeriích, na literárních večerech, v improvizovaných divadlech a na deskách malých vydavatelství se rodily nové dějiny. Neoficiální, ale o to autentičtější. Umělci v exilu nesli hlas těch, kdo nemohli mluvit. A svět, který naslouchal, si díky nim začal znovu klást otázku: co je to vlastně svoboda? A co jsme ochotni obětovat, abychom ji neztratili?

„Exil a emigrace se staly zásadním fenoménem českých a slovenských dějin 20. století. Statisíce lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli válkám, totalitním režimům nebo náboženskému a politickému pronásledování. Tito lidé nezmizeli beze stopy – zanechali po sobě výrazné stopy v kultuře, vědě i umění. V zahraničí vznikala díla, která by doma nevznikla. V emigraci působili významní spisovatelé, výtvarníci, hudebníci i režiséři. Exilová tvorba často reflektovala zkušenost s diktaturou, násilím a ztrátou domova. Byla to tvorba osobní, syrová a upřímná. Umělci jako Milan Kundera, Jiří Kolář, Jan Zrzavý nebo Jan Němec se díky své exilové tvorbě stali mezinárodně uznávanými osobnostmi. Mnozí z nich se i přes úspěch v zahraničí cítili vykořenění a jejich díla nesla melancholii a smutek. V exilu vznikaly i nové instituce – exilová nakladatelství, divadla, galerie. Tyto instituce uchovávaly paměť, kterou doma ničila cenzura. Po roce 1989 se mnohé z těchto osobností vrátily domů. Přinesly s sebou jiné zkušenosti, nový jazyk a jinou perspektivu. Dnes jejich příběhy ukazují, že exil není jen ztrátou, ale i formou přežití. Muzeum českého a slovenského exilu se snaží tuto kapitolu dějin uchovat. Sbírá dokumenty, artefakty, svědectví i osobní příběhy. Ukazuje, že svoboda slova a projevu není samozřejmost. A že ti, kdo ji museli hledat za hranicemi, často zaplatili vysokou cenu. Jejich odvaha a tvůrčí vytrvalost ale zásadně obohatily nejen českou a slovenskou kulturu, ale i tu evropskou a světovou. Exil není jen historie – je to živé dědictví, které stále mluví,“ uvádí k tématu web moderni-dejiny.cz.

Americký sen s evropskou duší: jak uprchlíci zformovali umělecké srdce Západu

Když začala Evropa hořet, umělci neodcházeli s plány – ale s posledními obrazy, partiturami nebo rukopisy pod paží.

Mnozí z nich dorazili do Ameriky bez jazykové výbavy, bez zázemí, bez jistoty. Ale přesto s něčím, co Západ ještě nepoznal: s hloubkou prožitku totalitní zkušenosti a se schopností přetavit trauma ve výraz. Ve Spojených státech, které v té době samy hledaly svou kulturní identitu, se právě díky těmto uprchlíkům začala rodit moderní americká umělecká scéna.

Ne jako kopie Evropy, ale jako zcela nové splynutí stylů, jazyků, citlivostí. A právě tito lidé, vyhnanci bez domova, se stali duchovními architekty nové epochy.

„Začátkem 30. let 20. století začala do Spojených států proudit vlna uprchlíků z Evropy – skladatelé, režiséři, malíři, architekti, spisovatelé. Neutekli jen před nacismem, ale i před kulturním zánikem. Mezi nimi byli Arnold Schönberg, Thomas Mann, Bertolt Brecht, Max Ernst, Paul Hindemith, Igor Stravinskij, Oskar Kokoschka a mnoho dalších. V Americe nalezli svobodu, ale zároveň čelili izolaci a kulturnímu nepochopení. Přesto právě díky nim se v USA začala formovat nová umělecká identita. Města jako New York, Los Angeles a Chicago se stala ohnisky kulturního života. Uprchlíci zakládali konzervatoře, divadelní soubory, vydavatelství. Učili na univerzitách a ovlivňovali celé generace mladých tvůrců. Jejich zkušenost s exilovým životem se promítla do tvorby – byla temnější, znepokojivější, ale i hluboce lidská. Brecht v exilu vytvořil své zásadní dramatické texty, Schönberg v Los Angeles vyučoval na USC a komponoval díla, která později ovlivnila celou americkou školu hudby. Mann napsal v Kalifornii svůj slavný román Doktor Faustus. Uprchlíci nepřinesli jen evropskou kulturu – přinesli zkušenost s jejím zhroucením. A právě to dalo americkému umění 40. a 50. let novou sílu. Přestalo být čistě dekorativní. Začalo být existenciální. Uprchlíci byli mostem mezi starou a novou Evropou, mezi Evropou a Amerikou, mezi estetikou a etikou. Nešlo jen o estetický přínos – šlo o záchranu hodnoty samotné tvorby. Uprchlíci byli nejen svědky, ale i spolutvůrci kulturního odporu vůči barbarství. Změnili hudbu, film, výtvarné umění i způsob, jakým o umění přemýšlíme. Bez nich by moderní americká kultura nebyla tím, čím je. A právě v tom spočívá největší paradox exilu: že to, co vzniklo z nutnosti, přetvořilo dějiny dobrovolně,“ píše ve své knižní publikaci Joseph Horowitz, [Artists in Exile: How Refugees from Twentieth-Century War and Revolution Transformed the American Performing Arts], HarperCollins, 2008. (Poznámka redakce: citace byla redakčně přeložena a stylisticky upravena pro plynulost textu).

Umění proti tyranii: když se barvy a tóny staly nástrojem odporu

Exil nevzal umělcům jen půdu pod nohama – vzal jim jazyk, jímž byli zvyklí komunikovat. A tak si jej museli vytvořit znovu. Ne jako návrat, ale jako protiváhu. Uprchlíci z nacistického Německa, Rakouska či Československa nevytvářeli nostalgická díla plná minulosti – jejich tvorba byla radikálně současná, odvážná, často bolestná. V cizí zemi, bez kulturního zázemí a často i bez prostředků, čelili nutnosti zformulovat nové výrazy pro staré rány. A právě tím se jejich umění stalo univerzálním – ne národním, ale lidským. Výtvarné umění, architektura i film se pod jejich rukama měnily v nástroje vzdoru.

Co ve střední Evropě nesmělo být vyřčeno, to se v amerických ateliérech a galeriích rozzářilo jako svědectví o přežití. Mnozí z těchto umělců v exilu nacházeli nový smysl v chaosu modernity. Nezobrazovali minulost, ale rozpad jejího rámce. Exil jim přinesl nejen svobodu, ale i riziko – ztrátu domova, publika, porozumění. Přesto tvořili, jako by na tom závisela jejich existence. A právě proto jejich práce dodnes pulsuje naléhavostí, která nemá obdoby.

„Když Hitler převzal moc, začalo největší organizované vyhnání kulturní elity v dějinách Evropy. Tisíce malířů, architektů, sochařů, fotografů a designérů musely opustit Berlín, Vídeň, Prahu, Paříž. Mezi nimi byli Ludwig Mies van der Rohe, Lyonel Feininger, László Moholy-Nagy, George Grosz, Walter Gropius, Max Beckmann či Hannah Höch. Opustili Bauhaus, své galerie, ateliéry a školy. Přes noc se stali cizinci. Většina z nich odešla do Spojených států, kde začínali od nuly. Učili na malých školách, tvořili v garážích, žili v nejistotě. Ale jejich vliv se postupně šířil. Výtvarná scéna USA se díky nim proměnila – přinesli nové směry, nové techniky, novou odvahu. Americký abstraktní expresionismus by bez nich nevznikl. Joseph Albers, který uprchl z Německa, vybudoval celou novou generaci umělců na Black Mountain College. Max Beckmann v New Yorku maloval obrazy, které připomínaly evropský úpadek, ale zároveň nabízely novou cestu. Mies van der Rohe v Chicagu vytvořil základy americké moderní architektury. Umělci v exilu tvořili v jiném jazyce, ale se stejnou pravdou. Jejich výstava Exiles and Emigrés, uspořádaná v roce 1997 v Los Angeles, poprvé ukázala světu rozsah tohoto vlivu. Návštěvníci mohli vidět díla, která vznikala ve stínu tyranie, ale mluvila o svobodě. Fotografie, která zachycovala Groszův pohled na New York, připomínala Berlín v ruinách. Feiningerovy obrazy se staly geometrickým výkřikem proti chaosu. Architektura se stala manifestem nového řádu. Tito umělci nepřišli do USA s cílem učit – přišli přežít. A přežili díky tvorbě. Jejich díla byla často politická, ale nikdy ideologická. Byla osobní. Každá čára, každý tah štětce, každá stěna, kterou navrhli, nesla zkušenost s útěkem, strachem a odporem. A právě proto jsou tato díla i dnes tak živá. Nezobrazují jen estetiku doby – zobrazují cenu svobody,“ píše k danému tématu ve své knižní publikaci Stephanie Barron, [Exiles and Emigrés: The Flight of European Artists from Hitler], Los Angeles County Museum of Art, 1997. (Poznámka redakce: citace byla redakčně přeložena a stylisticky upravena pro plynulost textu).

Odešli – ale změnili svět: když exil vykreslil nové dějiny umění

Vyhoštění umělci 20. století nenechali po sobě jen bolestné příběhy – zanechali stopu, která proměnila samotnou podstatu umění. V jejich dílech se nezrcadlí jen nostalgie po domově, ale výzva ke svobodě, k odvaze, k tvorbě navzdory tichu i křiku režimů. Ať už to byli malíři, kteří v New Yorku malovali stesk po Evropě, nebo architekti, kteří v Chicagu stavěli budoucnost – všichni nesli v sobě otisk ztráty, který přetavili v nový jazyk tvorby. Ten jazyk není regionální ani časový – je univerzální. Je to jazyk exilu, který zrodil světové umění moderní doby.

A snad právě proto má exil v dějinách tak zásadní místo. Ne jako tragédie, ale jako transformace. Umělci, kteří museli odejít, se stali pojítkem mezi světy. Mezi starým a novým, mezi utlačeným a svobodným, mezi Evropou a Amerikou. Bez nich by nebylo nového umění. A bez jejich odvahy by nebylo ani svědectví, které dnes pomáhá pochopit, co všechno může umění znamenat – když už nezbývá nic jiného než tvořit.


Použité zdroje: medium.seznam.cz, moderni-dejiny.cz.
Použitá literatura/citace:
Joseph Horowitz, [Artists in Exile: How Refugees from Twentieth-Century War and Revolution Transformed the American Performing Arts], HarperCollins, 2008.,
Stephanie Barron, [Exiles and Emigrés: The Flight of European Artists from Hitler], Los Angeles County Museum of Art, 1997.,
Překlady: Lenka Fryčová, redakce*
Dále použity redakční informace, poznatky a zdroje – redakční text, bez využití AI technologií.

Aktuální témata:
Načítám témata...
Načítám články...
logo Dějiny světa

O nás

Internetový on-line magazín DějinySvěta.cz se zaměřuje na fascinující události a příběhy ze světové historie. Publikujeme autorské články o významných osobnostech, starověkých civilizacích i moderních dějinách. Naše rubriky pokrývají středověk, novověk, společnost a tradice. Nabízíme čtenářům hlubší pohled na klíčové události, které tvoří lidstvo. Neustále rozšiřujeme obsah o nová témata pro všechny milovníky historie.

DějinySvěta jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot a webu UdálostiExtra.

Rychlý kontakt: redakce@dejinysveta.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu